Thursday, February 24, 2022

Harvard essä exempel

Harvard essä exempel



Hon visade mig vikten av att älska att leva och leva för att älska. Med tanke på begränsningarna för antalet ord, skulle det som skulle ha varit intressant att utforska vara djupare insikter i var och en av de kopplingar som Nicolas drog och hur han tillämpade dessa olika lärdomar harvard essä exempel andra delar av hans liv. Jag vill fortsätta läsa för att se hur det går. Utesluten från den manikiska berättelsen om detta land, observerar jag kaoset i vår nation genom en separat lins - en välsignelse och en förbannelse. Direkt citat: Lankshear, harvard essä exempel, Smith och Knobelp. Att veta att min medlärare har blivit allvarligt sjuk, ingen skulle tycka mindre om mig om jag gick hem idag, harvard essä exempel. För även de mest begåvade författarna är mindre ofta mer.





Missa inte de bästa antagningsresurserna för gymnasiet och högskolorna!



Harvard-stilen, uppkallad efter universitetet där den har sitt ursprung, anses allmänt vara den mest populära universitetspappersstilen. Du kommer att se det mycket i arbeten på högre nivå och på masternivå, men var försiktig när du använder den för citat. De flesta universitet antar en unik variant av stilen, och nästan inga två anläggningar kommer att använda samma tillvägagångssätt. Ändå kan den här guiden fungera som en grund du kan harvard essä exempel att göra harvard essä exempel nödvändiga justeringar, som erfarna proffs skriver det. Den här guiden är utvecklad i linje med boken: Pears, R. och Shields, G. Basingstoke: Palgrave.


Harvard-stilen används på universitet över hela världen oavsett deras specifika disciplin. Det är en citeringsstil för författarens datum, vilket innebär att du måste nämna författarna och publiceringsdatumet för att ett papper ska kunna citera det i papperstexten. I denna tendens är det mest likt harvard essä exempel APA harvard essä exempel och Author-Date Chicago, och MLA, Bluebook och Vancouver delar samma filosofi. Det bör dock noteras att harvard essä exempel är avsevärd variation i Harvard-stilen, så du bör bestämma de specifika riktlinjer du kommer att följa innan du börjar arbeta.


Akademiska institutioner över hela världen insisterar på att använda korrekt formaterade citat där det är möjligt, inom rimlighetens gränser. Du bör följa deras krav så exakt som möjligt av följande skäl:. Som regel används två typer av underrubriker vid formatering av ett papper i Harvard:. Referenslistan infogas i slutet av din uppsats; alla källor som du använder måste inkluderas på referenssidan och citeras i texten. Dra in alla rader efter den första raden i postens hängande indrag; linjerna ska vara indragna en halv tum 1. Lankshear, C. och Knobel, M. Maidenhead: Open University Press. Evans, J, harvard essä exempel. et al. Manchester: Manchester University Press. Institute of Chartered Accountants i Australien och Nya Zeeland AASB investeringar i intressebolag och joint ventures.


Sydney: Pearson Education. King, S. New York, NY: Knopf Doubleday Publishing Group. London: Hachette. År Bokens titel. Ort: Förlag. Howells, W. Redigerad av John K. Bloomington: Indiana University Press. Inledning och anteckningar med initialer Efternamn. Homer Odysséen. Översatt av R. Inledning och anteckningar av B. London: Penguin Books. Ersoy, A. och Kechriotis, V. Budapest: Central European University Press. Del 1: Modernism: Skapandet av nationalstater. Bokens titel. Stad: Förlag, s. Johnson, J. och Repta, R. och Greaves, L. Designa och genomföra genus-, sex- och hälsoforskning. Los Angeles, LA: SAGE Publishing, s.


Efternamn, initialer. com Nedladdat: Datum Månad År. Marr, A. com Åtkomst: Datum Månad År. Salinger, J. pdf Tillgänglig: 24 november Utgivningsort: Förlag. och Efternamn, initialer. Breslau, J. och Engel, C, harvard essä exempel. doi: xxxxxxxxxxxxx. Williams, J. doi: Springborn, M. Rosner, H. Kan det vara hållbart? Tidningsartikel utan författare. Baker, P. och Stolberg, S. Fullständig konferenshandling. Årets konferenstitel, harvard essä exempel. Stad, land, datum månad. Gretzel, U. och Fuchs, M. Lugano, Schweiz, februari. Wien: Springer. Universitet, stad, land, datum månad. Utgivningsort: Förlag, s.


Tran, C. och Lee, T. Institutet för el- och elektronikingenjörer, harvard essä exempel, Kaohsiung, Taiwan, november. Danvers: Conference Publishing Services, s. doi: xxxxxxxxxx. Mendes, L. och Romão, T. Examensförklaring. Examensgivande organ. Smith, W. doktorsavhandling. University of Calgary. Deines, T. Doktorsavhandling. Kansas State University. Dokument på World Wide Web. År Dokumenttitel. Folkman, J. Dokument på World Wide Web ingen författare. Webbsida med varken författare eller titel, harvard essä exempel. Webbsida med varken författare, titel eller datum. Bild på World Wide Web. År Bildtitel.





exempel på textanalysuppsats



Förmågan att förkroppsliga ett namn beror på individen. Mitt största mål i livet är att vara den sortens unika person som förtjänar ett namn så fullständigt slumpmässigt och absurt. Jag började min resa i förskolan. Inget med mig skrek normalt. Jag var inte prim, ordentlig och balanserad. Jag föredrog att smyga bort från mitt förskoleklassrum, barfota, i den lila sammetsklänning jag bar varje dag framför att vila lydigt under tuppluren. Jag växte upp i en familj som liknar en modifierad Brady Bunch. Styvsystrar, halvsystrar, styvbröder och styvföräldrar gick med i mitt tidigare mycket lilla hushåll. Men i en familj av vanliga namn som Chris, Bill, John, Liz, Katherine och Mark, var jag fortfarande den enda Chaffee.


Jag var lite av ett omvänt svart får i min familj. Mitt namn hjälpte mig att skapa en identitet skild från mina otaliga syskon. Istället för att berika min hjärna med Grand Theft Auto, föredrog jag att tigga mina föräldrar att ta mig till bokhandeln. Medan mina föräldrar beordrade läxtid för mina bröder, ifrågasatte de aldrig min arbetsmoral eller avlyssnade min uppgiftsanteckningsbok. Det som skilde mig från flocken var att jag var självdisciplinerad nog att ta kontroll över mitt eget liv. Att sätta skolan i första rummet föll mig naturligt, till stor avsmak och förvirring för mina syskon. När jag blev äldre började jag förkroppsliga mitt namn mer och mer. Jag valdes ofta ut att leda klassrumsdiskussioner och min fullständiga ignorering av att göra mig själv till dum stärkte den färdigheten. Det sätt på vilket jag arbetar akademiskt beskrivs perfekt som Chaffee-aktig; inklusive men inte begränsat till komplicerade studielåtar, komplexa pneumoniska anordningar, studiefort och enstaka John C.


Calhoun kostym. Att se någon kämpa om de två okända stavelserna fyller mig med glädje. Det känns som om jag lägger till ett nytt ord till deras ordförråd. Så på min sista dag som sida i USA. Senaten, jag förberedde mig för det förväntade obekväma snubblet när senator Harry Reid tackade mig vid namn i sitt avslutande tal. Men snubblet kom aldrig. Jag kände mig väldigt ödmjuk över hans perfekta uttal. Kanske är Chaffee faktiskt ikapp! Hon formar sin utveckling från förskola till gymnasiet i linsen av hennes namn, och visar den betydelse det har spelat genom hela hennes liv. Ändå fungerar uppsatsen ganska bra. Chaffee ägnar mycket tid åt att utveckla hur hon skilde sig från både sin familj och andra med exempel på hennes överträdelser i förskolan och hennes förkärlek för skolarbete och utbildning i motsats till förhalning eller tv-spel som Grand Theft Auto.


Chaffee tutar på sitt eget horn bara lite när hon beskriver fördelarna med sin arbetsetik, men det är ändå ganska förtjusande överlag, och det är ingen skam att dela en önskan om att lära sig. Det sammanfattade vad löpning alltid har betytt för mig, ända sedan jag var sjundeklassare och valde sin sport för första gången. Jag var dock bra och nöjd. Jag har alltid haft Jeffrey och Archie, klasskamrater som jag som sprang långsamt. Vi var goda vänner. Vi skrattade tillsammans; vi tävlade tillsammans; vi pushade varandra och utstod tuffa träningspass tillsammans. Men efter mellanstadiet fortsatte de jag tränade med att göra saker de var bättre på. Jag blev kvar, även om jag inte var tillräckligt bra för att komma ifråga för universitetet. Gymnasielöpning var ett helvete. Jag kämpade med träningspass, de flesta var jag tvungen att springa ensam.


Under höstens varma torra dagar hostade jag ofta på dammspåren efter mina lagkamrater när de försvann i fjärran. Under träningarna passerade jag oavbrutet, blev nästan överkörd ibland. Det gjorde ont att inte vara viktig; att vara dödvikt för laget. Jag såg fram emot nästa år, då jag förhoppningsvis kunde springa med de tillträdande förstaårsstudenterna. Även ett år senare var jag fortfarande den långsammaste i laget. Hur kunde förstaårsstudenterna som snarkade bort hela sommaren slå mig, en veteran från mellanstadiet och gymnasiet med ordentlig sommarträning? Min mamma, som var orolig för den stadiga försämringen av mitt tillstånd, kontaktade en läkare. Läkaren skrev ut ett dagligt järnpiller, och resultaten var spännande. Jag skämtade om att jag tog steroider. Jag sjönk ner i oändligt syre.


Jag tröttnade mindre. Under träningarna kände jag mer maskin än människa. Järnterapi lärde mig något grundläggande. Det påminde mig om varför jag sprang; varför jag hade hållit fast vid denna jäkla sport i fyra raka år. När jag var anemisk kämpade jag för att samla den lilla motivationen jag hade för de där smärtsamt långsamma joggingarna i de där parkerna. Att anstränga sig och se de dramatiska resultaten lurade mig som en väladministrerad placebo. Järnterapi var träningshjulen som skulle få fart på min dramatiska förbättring. Det tog fyra månader – fyra månader med järnpiller, blodprov och träning – att komma tillbaka till mitt personbästa: milen som jag sprungit året innan.


I början av februari samma år lossnade träningshjulen. Jag sprang närmare sju mil om dagen på egen hand. Jag kunde fånga ett ljus. Jag kunde gå hur många trappor jag ville utan att bli trött. Jag var till och med långt före där jag var året innan. Efter två och ett halvt år som milare hade jag äntligen ett genombrottslopp. Jag sprang en jag frågade tränaren om jag så småningom kunde pausa 5 minuter. Han sa åt mig att fokusera mer på att behålla min kondition under vårlovet. Jag sprang milen igen, den här gången utomhus. Tränaren lät mig seedad när jag sprang första varvet och höll tillbaka. Jag hoppades komma förbi med en Euforin var oöverträffad när jag vid andra varvet insåg att jag var ett dussin sekunder före och fortfarande höll tillbaka.


Jag avslutade med en På bussresan tillbaka från träffen gick en av mina långvariga drömmar i uppfyllelse. Jag låtsades ignorera Coach som satt bredvid mig, men han fortsatte att ge mig blickar. Han var exalterad över min tid. Vi pratade mycket om loppet. Vi pratade om min ständiga och dramatiska förbättring. Han sa att det var tidigt på säsongen och att jag skulle bryta 5 minuter efter bara några veckors träning. Sex veckor senare, Mr. Song, min kemilärare, frågade mig om jag hade brutit 5 minuter för milen ännu. Jag berättade allt för honom om hur jag hade sprungit i tre möten under den senaste månaden och hade misslyckats med att bryta på vart och ett av dem. Jag sa till honom att 5 minuter nu för mig var en hägring på avstånd. Även om dessa tröstande ord kom från mannen som hade förbryllat min dietist när han hade gissat att jag var anemisk, tvivlade jag fortfarande på hans visdom.


På söndagen skulle jag springa milen en gång. Min sista mil för året. Det var det. Med min beprövade racingstrategi slutade jag med en , en andra nedgång i tid. Innan jag var anemisk var sambandet mellan hårt arbete och framgång något som bara dök upp i de klyschiga framgångsberättelserna om de fåtal begåvade. Nu springer jag mer mil än jag någonsin gjort tidigare. Och min fiollärare klagar fortfarande. Även om det är utmanande och för att inte tala om det faktum att han alltid slutar sist, har John hållit fast vid löpningen i många år. Detta magiska mineral låter honom läka, utmärka sig i sin löpning och slutligen överträffa sina vildaste förväntningar genom att nästan bryta 5-minutersstrecket med några sekunder. John guidar oss genom sin berättelse genom linsen av hans ofelbara arbetsetik.


Även om han inte nådde sitt exakta mål, är han sekunder ifrån det, och läsaren vet att han kommer att fortsätta pressa för att uppnå det. Som läsare vill jag gärna höra mer om vad som händer härnäst. Denna sektion för självreflektion är det viktigaste inslaget i uppsatsen eftersom det ger antagningsläsare ett fönster till vad som driver en student. När uppsatsen kulminerar får John oss att le medan han ler även om hans fiollärare fortfarande inte är så nöjd med honom. Vi vet att John har lärt sig att uppskatta skönheten i resan snarare än destinationen och vi är bara glada för hans skull!


Ryggraden i mitt liv är mitt skrivbord. Matematikövningar överlappar en arrangör, placerade bredvid nästan tomma färgrör och förfallna biblioteksböcker. Ett eklektiskt skrivbord visar en eklektisk personlighet; min har haft äran att vara träningsplatsen inför Great final Battle-examen i kemi, den fridfulla ängen av avslappnade läseftermiddagar och allt som allt den orörda-förvandlade-färgglada duken av ett nyfiket sinne. Jag minns att jag köpte den med min mamma för fem år sedan, när mina blåslagna knän protesterade mot den lilla vita-färgade-gula som jag använt sedan barnsben.


Mitt nya skrivbord var tillverkat av inhemskt Rimu kärnträ – solid, tålig, pålitlig – en perfekt förebild för mig att växa in i. Med åren blev dess material representativt för min Nya Zeelands identitet, dess yta långsamt täckt av udda personlighet och dess fack fyllda med värdefulla minnen; kärnvedsskrivbordet ekade i mitt hjärta. Till en början passade den inte med inredningen i resten av mitt rum, som redan nu framstår som rutig och skarp bredvid mitt storslagna eleganta skrivbord, men dess tysta styrka är orädd för individualitet, precis som jag har lärt mig att bli.


Den har sett när jag växte starkare grenar, en rakare stam, fastare rötter; medan jag en gång bara hade varit en blyg ung planta, grodde jag löv och med dem förmågan och längtan efter att ge skugga åt andra. Jag har förvisso fysiskt vuxit in i det, men även om jag skulle vilja tro att jag har blivit helt självständig så förblir jag människa; i oundvikliga tider av nöd är det fortfarande mitt stadiga, robusta skrivbord som ger sitt stöd. Jag sitter här och, ja, jag skriver: glatt, ödsligt, upprört, längtansfullt - ibland förlamad av upphetsning, ibland förlamad av rädsla. Jag klottar anteckningar i min kalender, som naturligtvis inte är det minsta organiserade, orden svämmar över min blogg, överemotionella apelsiner och blues plågar mina illustrationer; grunda skrapmärken drar in träet där jag har pressat in alltför passionerat i papper.


Det må vara solid, men det är tillräckligt elastiskt för att formas, spänstigt nog att anpassa sig: Det här är mitt mjuka trähjärta. Den klarar det. Mitt skrivbord förblir konstant trots ärr av erfarenhet – anspråkslöst, stoiskt, alltid vaksam. Även när jag styckade döende mobiltelefoner, deras svaga tangenttoner vädjade om nåd, stod skrivbordet där nonchalant. Oavsett vilken glöd som pågår då och då, vet den att det så småningom kommer att bli ett konstant lugn; mitt livliga bo av ombyggda mobiler kallar fortfarande denna plats hem. Vissa saker kommer aldrig förändras. Och som en mamma visar det sig alltid vara rätt. Under mitt till synes kaotiska lager av papper och föremål; under de överflödiga, tillfälliga sakerna som definierar mitt nuvarande liv, förblir mitt skrivbord och mitt hjärta stilla – fast, stabilt och vintergröna, redo att skrivas på och skrapas in av erfarenhet.


Vi ser hennes stolthet över sitt arv, hennes kamp med självtvivel och hennes tro på sig själv att anpassa sig till förändringar och omfamna nya upplevelser. Hon har så mycket att visa oss och gör det på så kreativa sätt att läsarna kan känna sig överväldigade av informationen och bildspråket som tävlar om vår uppmärksamhet. För även de mest begåvade författarna är mindre ofta mer. Jag är en konservativ. Jag kan verka som en osannolik kandidat för sådana övertygelser; Jag bor i Springfield, Massachusetts, en stadsmiljö där majoriteten av befolkningen använder någon form av statligt stöd för att komplettera levnadskostnaderna. Nja, kanske inte den absoluta majoriteten, men jag ser verkligen mycket av det. Även om jag är uppvuxen som katolik, tror jag inte på något annat än enkel andlighet och följer inte alla bestämmelser i den strikta katolska gemenskapen även om jag fortsätter att gå i kyrkan eftersom jag tycker att miljön är välkomnande och människorna är överväldigande glada och upplyftande.


Jag går på Drama Studio, en liten skådespelargemenskap i konservatoriet där jag anses vara den symboliska republikanens konstnärliga och konservativa – är detta vad Harold Camping menade med Rapture? Men jag har funnit att att dela större delen av min tid med de som har motstridiga åsikter har upplyst mig om sätt att respektera och kompromissa. Ange Jacob Mueller. Genom detta upptäckte jag några viktiga saker; precis som jag älskade han politik. Precis som jag var han välinformerad. Och som jag var han mer än villig att argumentera för sin åsikt. Genom vår Odd Couple-dynamik hittade vi ett oändligt antal samtalsämnen. Men det anmärkningsvärda med våra debatter var inte deras intensitet eller djup, utan hur mycket jag lärde mig genom att lyssna på honom prata.


En konstig sak hände mig. För flickan som alltid varit starkt åsiktig och envis, som aldrig varit en för att hålla med oppositionen, som var stolt över sin förmåga att stå fast även när hon representerade minoritetssynen, fick kompromisser plötsligt en ny innebörd. Dess klang var inte längre negativ. Och i sin tur växte min förmåga att inte bara förstå utan också respektera en uppfattning som motsäger min egen. För att främja detta nyfunna tankesätt ställde jag mig inför den ultimata utmaningen. I ett ögonblick av upphetsad passion loggade jag in på Amazon.


Den lilla boken, med sitt diskett laminerade omslag som föreställer en hammare och en skära på en blank svart bakgrund och enkla vita blockbokstäver som stavar dess titel med oansenlig oskuld, tog sin plats längst fram i min säng, där den låg under nästa månad. Bit för bit började den fyllas med märken av eftertänksam notation, prickar av gult som dök upp på udda ställen där överstrykningspennan hade blödit igenom, dess ömtåliga sidor böjde sig med de enträgna pennmärkena som fyllde deras marginaler. När jag slukade Marx och Engels ord insåg jag något anmärkningsvärt.


Men jag förstod vad de sa, och jag kunde respektera dem både som visionärer och intellektuella. När jag registrerar mig för att rösta kommer jag inte att registrera mig som demokrat. Men jag kan stolt säga att det kommunistiska manifestet lärde denna republikan vad det innebär att kompromissa och att respektera. Lessard förklarar humoristiskt och intimt hennes status som nyfiken konservativ. Om man ska prata om kontroversiella ämnen som politik i en collegeuppsats, undvik helt som den här uppsatsen gör – och även om du nämner The Communist Manifesto! tillhandahålla ditt eget manifest. Huvudproblemet med manifest är att de inte är personliga, utan abstrakta.


Däremot måste högskoleuppsatsen berätta allt om dig, helst på ett oförglömligt, nära och jordnära sätt. Ingen vill läsa RNC- eller DNC-policyplattformen hostad som en uppsats. Istället vill högskolor lära känna den verkliga du. Ett sätt som den här uppsatsen skulle kunna förbättras på kan vara att ge mer detaljer om exakt vad Lessard fann meningsfullt i Marx och Engels verk. Som den ser ut berör uppsatsen bara Det kommunistiska manifestet på ett översiktligt sätt trots att Lessards läsning av det verket är centralt för uppsatsens båge. Men mycket effektivt positionerar sig Lessard i denna uppsats som en person på en intellektuell resa som är öppen för nya idéer och erfarenheter. Detta är en utmärkt hållning att visa för en antagningskommitté.


College handlar om lärande – intellektuellt, socialt, politiskt och bortom – och högskolor finner ofta studenter oemotståndliga när de är sugna på att lära sig det yttersta. Var en intellektuell astronaut och visa det i din högskoleuppsats, som Lessard gjorde ganska effektivt. Jag virar min halsduk fastare runt halsen och känner kylan från den friska januariluften när jag traskar min väg till träningen. När jag vänder hörnet tre kvarter ner kommer jag äntligen fram till parkeringen och ser en av mina vänner. Jag lutar mig in för min vanliga kyss, och han tvingas, och sörjer mig en gång på varje kind, innan vi går mot Piscine Bréquigny tillsammans. Lätt samtal flyter mellan oss när våra vältränade fötter följer stigarna till våra respektive omklädningsrum.


Bekanta figurer står i olika tillstånd av avklädning, och bisous går runt medan vi byter om och spekulerar i de olika tortyrerna Marc kommer att utsätta oss för idag. Sedan beger vi oss ner till pooldäcket, redo att möta våra öden. Jag kommer först till vår tränare och växlar mentalt tillbaka till engelska. Jag skrattar och ger honom en high five och går sedan vidare till bisous och ça va? resten av pojkarna. En babian bröt sig in i min bil i Sydafrika och gick över mig - bokstavligen. Jag höll en leguan på Kuba, gjorde en safari i Sydafrika och pratade med en papegoja i Nepal.


Jag såg solen gå upp på Machapuchare. Jag förstod till slut att allt jag hade upplevt var tack vare naturen. Jag insåg dess dyrbarhet och hur brådskande det var att bli räddad. Jag fick närhet till miljön som jag alltid saknat. Mitt blod blev grönt tack vare resor. Förutom djurupptäckter är resor mötesmotorer. Från små till åldrade människor, från alla kön, från överallt, resor gjorde att jag kunde träffa otroliga människor. Det kusliga uppenbarelsen av en mystisk liten flicka berörde mig särskilt i Ghorepani, Nepal. Jag hade promenerat i sju timmar den dagen och väntade på middagen och satt på en bänk.


Hon gick sakta fram mot mig. Den lilla flickan slutade röra sig. Mörkt lockigt hår, mörka djupa ögon, vita kläder täckta av lera bland den djupt mörka natten. Efter vad som kändes som dussintals timmar tittade hon på mig och gick tyst därifrån, en stjärna på den bläcksvarta himlen. Varje person som möttes fick mig att växa. Vissa som den nepalesiska lilla flickan störde mig helt enkelt, vissa öppnade mina ögon för fattigdom, andra öppnade mina ögon för rasism. Varje person jag träffade hade en historia att dela med sig av, ett faktum att förmedla. Jag besökte ett barnhem i en township i Sydafrika.


Läraren, en skröplig och liten kvinna, förklarade att rasism fortfarande var så djupgående i landet att svarta och blandras människor kämpade ihjäl i grannskapet. Århundraden av övergrepp mot färgade, för barn att betala priset, växa upp föräldralösa på barnhemmet. Ljudet av regnet ekade i metallhusen när barnen sjöng sin hymn. Våta fåror dök upp när regndroppar rann på varje kind:. Att resa är i slutändan en chans. Det är en möjlighet att förstå komplexiteten i världen genom att komma nära den. Att resa gjorde att jag insåg skillnaderna mellan varje land och region.


Men bortom dessa olikheter såg jag sjunga, dansa och skratta överallt i världen. Att resa representerar en inlärningsprocess. Jag integrerade ledarskap och flit i Nepal, och såg barn och gubbar transportera ved på ryggen. Att tala främmande språk gjorde det möjligt för mig att skaffa mig erfarenhet och praktisera mina teoretiska färdigheter. Jag fick mycket anpassningsförmåga genom resor eftersom en del av deras storhet kommer från dess oförutsägbarhet. Att resa berikar verkligen intellektet hos dem som har chansen att göra det. Detta är på det hela taget en förtjusande, mycket läsvärd uppsats.


Förutom ett starkt bildspråk gör författaren också ett tillfredsställande jobb med att svara på uppmaningen. Den öppna frågan betyder inte bara att eleverna kan svara på en mängd olika sätt, utan också att det kan vara lätt att falla i fällan att svara på ett orelaterade eller ointressanta sätt. Författaren här gör ett bra jobb med att direkt svara på uppmaningen genom att ge tydliga exempel på sina resor runt om i världen.

No comments:

Post a Comment