Tuesday, January 18, 2022

Definitionsuppsats om utbildning

Definitionsuppsats om utbildning



Dewey, J. Looney, Adam och Michael Greenstone. Ny Definitionsuppsats om utbildning Fri press. Ursprunget, eller etymologin, av ett ord har någon historisk anledning till att vara vad det är. Till sist vill jag titta på resultaten av vetenskaplig undersökning av vår natur som människor.





Typer av definitioner som vanligtvis används i uppsatser



En definitionsuppsats är en typ av papper för högre utbildning som kräver att ett ord definieras, definition uppsats om utbildning, koncept eller ett fenomen. Du kan skriva det på vilken term som helst som du tänker på. Du kan till exempel definiera ordet tabell. Du kan också undvika ord med bestämd betydelse, definition uppsats om utbildning. Du kan också fokusera på abstrakta begrepp, som respekt, kärlek eller livet. Definitionspapper är lite mer komplexa än du först antar. Tänk efter: du får en banan som ämne definition uppsats om utbildning din definitionsuppsats.


Du kan enkelt förklara vad en banan är. Såg det ut som en akademisk uppsats? Universiteten har strikta riktlinjer för betygsättning, så du måste uppfylla dessa förväntningar. Definitionsuppsats om utbildning som alla andra typer av akademiskt skrivprojekt är processen praktiskt taget densamma. Det involverar dessa huvudstadier:. Du vill ha ett felfritt papper som skulle ge dig ett bra betyg. Ett glas är till exempel något man kan skriva om. En sådan prisperiod kommer dock att leda till brist på idéer. Patriotismdefinition uppsats om utbildning, å andra sidan ger dig en fin grund för att skriva mer text. Du kan tänka dig flera förklaringar och beskrivningar, så du kan i princip skriva en mer spännande diskussion.


Naturligtvis kan du träffa synonymordboken och använda dagens ord som ditt ämne. Om du har ett bokstavligt ord att tänka på, till exempel lägenhet, kan du använda ett liknande men teoretiskt ord för att göra ämnet mer öppet. Hem är ett mindre självklart och mer flexibelt begrepp. Om du inte har någon aning om titeln på din uppsats, försök brainstorma! Ta bara ett papper och stäng av ditt logiska tänkande. Skriv alla ord som du tänker på. Goda nyheter: en definitionsuppsats innebär inte mycket definition uppsats om utbildning analys. Tja, det här forskningsstadiet kommer inte att vara något liknande.


Hitta flera definitioner. Ordböcker är inte användbara definition uppsats om utbildning för språkinlärning, men också för att förstå termer. Hitta ursprunget till ordet eller begreppet. Om du har en term från naturen kan du hitta mer information om den i Encyclopedia of Life. Sök efter onlinekällor som beskriver och diskuterar konceptet. Google Scholar är en bättre sökmotor att använda jämfört med den vanliga Google. Att utarbeta ett ramverk är avgörande om du vill skriva ett fokuserat, definition uppsats om utbildning, enkel definitionsuppsats. Du har redan en fantastisk språngbräda. Tack vare dispositionsformatet har du en exakt riktning att följa. Bara fokusera och skriv! Ju mer tid du har, desto bättre blir papperet. Du kan inte skicka in en oredigerad version, AKA utkast.


Här är några förslag för att få fart på ditt kreativa tänkande:. Du förstår poängen, eller hur? En icke-konkret term skulle vara det bästa ämnet för din definitionsuppsats. Detta är definition uppsats om utbildning akademiskt projekt, definition uppsats om utbildning, trots allt, så det behöver definition uppsats om utbildning stil. Tro det eller ej, men jag är helt nöjd med uppsatsen du har skrivit åt mig. Jag har fått ett utmärkt betyg och det är jag definition uppsats om utbildning övertygad om sanningen av dina löften. Författaren följde alla mina instruktioner och skapade en lysande uppsats, skulle jag säga.


Det jag gillar mest av allt, ingen misstänker ens att min uppsats inte är skriven av mig. Vi använder cookies. Vad betyder det? Ta reda på hur vår tjänst kan hjälpa dig att skriva dina papper. Har du många hemjobb och det räcker inte med tiden? Gå bara till vår hemsida och beställ dina papper från oss! Få ditt färdiga papper inom den angivna tiden! Hur man skriver en definitionsuppsats Vad är en definitionsuppsats? En banan är en gul frukt som smakar riktigt bra. Hur man skriver en definition skoluppsats Precis som alla andra typer av akademiskt skrivprojekt är processen praktiskt taget densamma.


Det avgör framgången för det övergripande stycket. Du kan inte hoppa över skrivstadiet. Det skulle lämna dig utan innehållet du behöver. Välj en mångsidig term. Middagen har en annan betydelse i Frankrike och i USA. Definition av uppsatsämnen: Vad kan du skriva om? Här är några förslag för att få fart på ditt kreativa tänkande: Utbildning Universitetsexamen Färdigheter Humor Kvinna Tillbedjan Barndom Känslor Hälsa Mänsklighet Människohistoria Karriär Lagarbete Kollega Religion Mystik Kristendom Buddhism Kraft Uppleva Demokrati Rock Anarki Global uppvärmning Havet Ilska Begär Lärande Hat Brottskontroll Språk Fattigdom Tröst Älska dig förstå poängen, rätt?


Här är några förslag på ord du kan använda: Definitionsuppsats om utbildning andra ord För att inte bara... utan också Till exempel Dessutom Dessutom Likaså Fakta Däremot I ljuset av Ändå Metoder Framför allt Sammanfattningsvis Allt väsentligt övervägt Är du redo att börja skriva ditt definitionsprojekt? Vi kan hjälpa dig med: Uppsats Forskningspapper Kursarbete Terminuppsats Ph. Fler tjänster. Beställ nu. Folk pratar om oss Alice Perry 20 år, student. Robin Scott 20 år, student. Alice Perry 20 år, student.


Hur det fungerar 1. Skicka din beställning 2. inkludera din betalningsinformation 3. börja arbeta process 4. ladda ner dina papper. Logga in X. Kom ihåg mig Glömt ditt lösenord?





droguppsatser



Goda nyheter: en definitionsuppsats kräver inte mycket analys. Tja, det här forskningsstadiet kommer inte att vara något liknande. Hitta flera definitioner. Ordböcker är användbara inte bara för språkinlärning, utan också för att förstå termer. Hitta ursprunget till ordet eller begreppet. Om du har en term från naturen kan du hitta mer information om den i Encyclopedia of Life. Sök efter onlinekällor som beskriver och diskuterar konceptet. Google Scholar är en bättre sökmotor att använda jämfört med den vanliga Google. Att utarbeta ett ramverk är avgörande om du vill skriva en fokuserad, enkel definitionsuppsats.


Du har redan en fantastisk språngbräda. Tack vare dispositionsformatet har du en exakt riktning att följa. Bara fokusera och skriv! Ju mer tid du har, desto bättre blir papperet. Du kan inte skicka in en oredigerad version, AKA utkast. Här är några förslag för att få fart på ditt kreativa tänkande:. Du förstår poängen, eller hur? En icke-konkret term skulle vara det bästa ämnet för din definitionsuppsats. Det här är trots allt ett akademiskt projekt, så det behöver rätt stil. Tro det eller ej, men jag är helt nöjd med uppsatsen du har skrivit åt mig. Jag har fått ett utmärkt betyg och jag är nu övertygad om sanningen i dina löften. Författaren följde alla mina instruktioner och skapade en lysande uppsats, skulle jag säga. Det jag gillar mest av allt, ingen misstänker ens att min uppsats inte är skriven av mig.


Vi använder cookies. Vad betyder det? Ta reda på hur vår tjänst kan hjälpa dig att skriva dina papper. Har du många hemjobb och det räcker inte med tiden? Gå bara till vår hemsida och beställ dina papper från oss! Få ditt färdiga papper inom den angivna tiden! Hur man skriver en definitionsuppsats Vad är en definitionsuppsats? En banan är en gul frukt som smakar riktigt bra. Hur man skriver en definition skoluppsats Precis som alla andra typer av akademiskt skrivprojekt är processen praktiskt taget densamma. Det avgör framgången för det övergripande stycket. Du kan inte hoppa över skrivstadiet. Det skulle lämna dig utan innehållet du behöver. Välj en mångsidig term. Middagen har en annan betydelse i Frankrike och i USA.


Definition av uppsatsämnen: Vad kan du skriva om? anordnar ett evenemang, men är oklart om vad de behöver lära sig för att göra det. De vet att lärande är involverat - det är något som är nödvändigt för att uppnå vad de vill - men det är inte huvudfokus. Människor vet att de behöver lära sig något men kan inte nödvändigtvis specificera det i förväg. Brookfield För det andra fungerar den här inlärningsaktiviteten till stor del genom konversation - och konversationen tar oförutsägbara vändningar. Det är en dialogisk snarare än en läroplansform av utbildning. Lärare siktar på att frigöra och utöka upplevelsen Hur noggrant ämnet är definierat i förväg, och av vem, skiljer sig från situation till situation.


John Ellis har utvecklat ett användbart kontinuum — med argumentet att de flesta utbildningar involverar en blandning av det informella och formella, av samtal och läroplan i. mellan punkterna X och Y. De som beskriver sig själva som informella pedagoger, socialpedagoger eller som animatörer av lärande och utveckling i samhället tenderar att arbeta mot X; de som arbetar som ämneslärare eller föreläsare tenderar till Y. Lärare när de underlättar handledargrupper kan överlag arbeta någonstans i mitten. Grundläggande avsikt är en attityd eller dygd - hoppfullhet. Med andra ord, vi inbjuder människor att lära sig och agera i tron ​​att förändring till det goda är möjlig. Vi kan snabbt se hur ett sådant hopp är både en del av utbildningens struktur - och, för många, ett mål för utbildning.


Mary Warnock uttrycker det så här:. Jag tror att av alla egenskaper som jag skulle vilja se hos mina barn eller hos mina elever, skulle egenskapen hopp hamna högt upp, till och med högst upp på listan. Att tappa hoppet är att förlora förmågan att vilja eller önska något; att förlora, i själva verket, önskan att leva. Hopp är besläktat med energi, med nyfikenhet, med tron ​​på att saker är värda att göra. En utbildning som lämnar ett barn utan hopp är en utbildning som har misslyckats. En känsla. Vi vet inte vad som kommer att hända men ta en chansning. Ett val eller en avsikt att agera. Hoppet ensamt kommer inte att förändra världen. Hopp och handling hänger ihop. En intellektuell verksamhet. Hopp är inte bara känsla eller strävan, enligt McQuarrie har det en kognitiv eller intellektuell aspekt. Det hjälper oss att kritisera världen som den är och vår del i den, och inte bara föreställa oss förändring utan också att planera den Moltman, Den tillåter oss och andra att ställa frågor om våra förhoppningar, att begära bevis för våra påståenden.


Se, vad är hopp? Utbildning hänger samman med vilka vi är som elever och underlättar lärande - och hur vi upplevs av elever. För att tänka på detta är det bra att titta tillbaka på en grundläggande distinktion som bland annat gjorts av Erich Fromm, mellan att ha och att vara. Fromm närmar sig dessa som grundläggande existenssätt. Han såg dem som två olika sätt att förstå oss själva och den värld vi lever i. Att ha handlar om att äga, äga och kontrollera. Den ser till föremål och materiella ägodelar.


Att vara är rotat i kärlek enligt Fromm. Det handlar om delad erfarenhet och produktiv aktivitet. I stället för att försöka äga och kontrollera, i detta läge, engagerar vi oss i världen. De behöver inte producera eller skapa något nytt... Inlärningsprocessen har en helt annan kvalitet för eleverna i varaläget... Istället för att vara passiva behållare för ord och idéer, lyssnar de, de hör, och viktigast av allt, de tar emot och de svarar på ett aktivt, produktivt sätt. Fromm På många sätt speglar denna skillnad skillnaden mellan utbildning och skolgång.


Skolgång innebär att överföra kunskap i hanterbara klumpar så att den kan lagras och sedan användas så att eleverna kan klara prov och ha kvalifikationer. Utbildning innebär att engagera sig med andra och världen. Det innebär att vara med andra på ett speciellt sätt. Här vill jag utforska tre aspekter - att vara respektfull, informerad och klok. Utbildningsprocessen flödar från en grundläggande inriktning av respekt - respekt för sanningen, andra och sig själva och världen. Det är en attityd eller känsla som förs igenom till konkret handling, till hur vi behandlar människor till exempel.


Respekt, som R. Med andra ord, när vi respekterar något värderar vi det tillräckligt för att göra det till vårt fokus och försöka se det för vad det är, snarare än vad vi kanske vill att det ska vara. Det är så viktigt att det kräver vårt erkännande och vår respekt – och vi väljer att svara. Vi kan se detta på jobbet i våra vardagliga relationer. När vi tycker mycket om någon kan vi mycket väl prata om att respektera dem - och lyssna noga på vad de säger eller värdesätter exemplet de ger. Men här är vi också sysselsatta med en mer abstrakt idé - den om moraliskt värde eller värde.


Istället för att titta på varför vi respekterar den här personen eller den, är intresset av varför vi ska respektera människor i allmänhet eller sanningen, eller skapelsen, eller oss själva. För det första förväntar vi oss att lärare håller sanningen dyrt. Vi förväntar oss att de kommer att titta under ytan, försöka utmana felaktiga framställningar och lögner och vara öppna för alternativ. Det finns starka religiösa skäl för detta. Det finns också starkt praktiska skäl för sanningsenlighet. Utan den skulle kunskapsutvecklingen inte vara möjlig — vi skulle inte kunna värdera ett krav mot ett annat. Vi kunde inte heller föra mycket av livet. Till exempel, som Paul Seabright har hävdat, tillåter sanning oss att lita på främlingar. I processen kan vi bygga komplexa samhällen, handla och samarbeta. För det andra bör utbildare visa grundläggande respekt för andra och sig själva.


Det finns ett enkelt teologiskt argument för detta. Oavsett vad de har gjort, vilka människor de är eller deras sociala position, hävdas det, att människor förtjänar någon väsentlig nivå av respekt. Den filosof som är närmast förknippad med denna idé är Immanuel Kant - och hans tänkande har blivit en central pelare för humanismen. De är mål i sig själva med en absolut värdighet. Vid sidan av respekt för andra kommer respekt för sig själv. Utan det är det svårt att se hur vi kan blomstra — och om vi kan vara pedagoger.


Självrespekt ska inte förväxlas med egenskaper som självkänsla eller självförtroende; snarare har det att göra med vårt inneboende värde som person och en känsla av att vi själva är viktiga. För vissa är respekten för oss själva helt enkelt den andra sidan av myntet från respekt för andra. Det härrör från respekt för människor. För andra, som John Rawls, är det avgörande för lycka och måste stödjas som en fråga om rättvisa. För det tredje bör utbildare respektera jorden. Det här talas ibland om som respekt för naturen, eller respekt för allt eller omsorg om skapelsen.


Återigen finns det ett starkt teologiskt argument här - i mycket religiöst tänkande förstås människor som förvaltare av jorden. Vår uppgift är att odla och vårda den, se till exempel Genesis Men det finns också ett starkt fall grundat i mänsklig erfarenhet. Respekten för världen är central för tänkandet hos dem som argumenterar för en mer holistisk syn på utbildning och i tänkandet hos pedagoger som Montessori. Eftersom det har visat sig vara nödvändigt att ge så mycket till barnet, låt oss ge honom en vision av hela universum. Universum är en imponerande verklighet och ett svar på alla frågor. Vi ska vandra tillsammans på denna livets väg, för allt är en del av universum och är förbundna med varandra för att bilda en hel enhet.


Den här idén hjälper barnets sinne att fixa sig, att sluta vandra i en planlös jakt på kunskap. Montessori Sist, och absolut inte minst, finns det en grundläggande praktisk fråga. Vi står inför en miljökris av katastrofala proportioner. Som Emmett bland många andra har påpekat är det troligt att vi tittar på en global genomsnittlig ökning på över fyra grader Celsius. För att underlätta lärande måste vi ha en viss förståelse för ämnet som utforskas, och konsekvensstudien kan ha på de inblandade. Med andra ord är facilitering intelligent. Vi förväntar oss, ganska rimligt, att när människor beskriver sig själva som lärare eller pedagoger så vet de något om de ämnen de pratar om. Det kan involvera särskilda aspekter av kunskap och aktivitet som de som är förknippade med matematik eller historia.


Men det handlar också om lycka och relationer, frågor och problem i vardagslivet i samhällen, och frågor kring hur människor är bäst för att leva sina liv. I vissa avseenden är det visdom som krävs – inte så mycket i den meningen att vi kan mycket eller är lärda – utan snarare kan vi hjälpa människor att göra goda bedömningar av problem och situationer. Vi antar också att lärare och pedagoger vet hur man kan hjälpa människor att lära sig. De utbildningsformer vi utforskar här är sofistikerade. De kan ta till sig teknikerna för klassrumsledning och undervisning i en läroplan som har varit stöttepelaren i skolgången.


Men de går långt bortom detta till upplevelsebaserat lärande, arbete med grupper och former av arbete med individer som bygger på insikter från rådgivning och terapi. Kort sagt, vi ser till lärare och utbildare som experter. Vi förväntar oss att de tillämpar sin expertis för att hjälpa människor att lära sig. Många letar efter något mer - visdom. Visdom är inte något som vi i allmänhet kan göra anspråk på för oss själva - utan en egenskap som erkänns av andra. Ibland när människor beskrivs som kloka är det som menas att de är lärda eller lärda. Detta innebär:. Den riktiga läraren, trodde han:. Han känner att han kan lita på den här mannen, att den här mannen tar del i hans liv, accepterar honom innan han vill påverka honom. Och så lär han sig att fråga... Hodes Här kommer vi att utforska påståendet att utbildning bör genomföras i tron ​​att alla ska ha chansen att ta del av livet.


Detta engagemang för allas och varje individs bästa är centralt för den vision om utbildning som utforskas här, men det skulle kunna hävdas att det är möjligt att vara involverad i utbildning utan detta. Vi kan ta bort oro för andra. Vi skulle bara kunna fokusera på processen – den kloka, hoppfulla och respektfulla odlingen av lärande – och inte ange vem detta gäller och vilken riktning det tar. Dewey Hans nästa steg var att överväga de sociala relationer där detta kan ske och graden av kontroll som elever och lärare har över processen.


Precis som Freire hävdade senare måste relationer för lärande vara ömsesidiga och individuell och social förändring möjlig. I vårt sökande efter mål inom utbildningen är vi inte angelägna... om att hitta ett slut utanför den utbildningsprocess som utbildningen är underordnad. Hela vår uppfattning förbjuder. Vi är snarare bekymrade över den kontrast som finns när mål hör hemma i den process där de verkar och när de sätts upp utifrån. Och det senare tillståndet måste uppnås när sociala relationer inte är rättvisa balanserade. För i så fall kommer vissa delar av hela den sociala gruppen att finna sina mål bestämda av ett yttre diktat; deras mål kommer inte att härröra från den fria tillväxten av deras egna erfarenheter, och deras nominella mål kommer att vara medel för andras mer bakåtsträvande än verkligen sina egna.


Men vi måste arbeta under en stor del av tiden i situationer och samhällen där denna nivå av demokrati och social rättvisa inte existerar. Därav behovet av att klargöra ett bredare syfte. Jag vill vidga detta och argumentera för att alla borde ha en chans att ta del av livet. Vi kommer kortfattat att utforska tre överlappande tillvägagångssätt för att göra fallet – via religiös tro, mänskliga rättigheter och vetenskaplig utforskning. Religiös tro. Historiskt sett har det varit ett religiöst skäl som har legat till grund för mycket funderande kring denna fråga.


Om vi ​​till exempel skulle titta på katolsk samhällslära, finner vi att i dess hjärta ligger en oro för mänsklig värdighet. Varje liv anses vara heligt och kan inte ignoreras eller uteslutas. Alla är värda respekt och chansen att blomstra. Till människovärdet läggs ofta en omsorg om solidaritet, särskilt inom den samtida katolska samhällsläran. Tvärtom är det en fast och uthållig beslutsamhet att engagera sig för det gemensamma bästa; det vill säga till det bästa för alla och för varje individ, eftersom vi alla verkligen är ansvariga för alla. Om social oro Sollicitudo rei Socialis. Det är en princip som både kan stärka civilsamhället och möjligheten till fler ömsesidiga relationer för lärande. Tillsammans kan dessa ge ett kraftfullt och inkluderande skäl för att se bortom vissa individer eller grupper när man tänker på utbildningsaktivitet.


Mänskliga rättigheter. Vid sidan av religiösa argument ligger andra som är födda av överenskomna principer eller normer snarare än tro. Den kanske mest kända av dessa relaterar till vad som har blivit känt som mänskliga rättigheter. Den första artikeln i den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna uttrycker det så här:. Alla människor är födda fria och lika i värdighet och rättigheter. De är utrustade med förnuft och samvete och bör handla mot varandra i en anda av broderskap. Utbildningen ska vara kostnadsfri, åtminstone i de elementära och grundläggande stadierna. Grundutbildning ska vara obligatorisk. Teknisk utbildning och yrkesutbildning ska göras allmänt tillgänglig och högre utbildning ska vara lika tillgänglig för alla på grundval av meriter. Dessa grundläggande och oförytterliga rättigheter är alla människors rättigheter oavsett nation, plats, språk, religion, etniskt ursprung eller annan status. Artikel 2.


Vetenskaplig utforskning. Till sist vill jag titta på resultaten av vetenskaplig undersökning av vår natur som människor. Mer specifikt måste vi reflektera över vad det innebär när människor beskrivs som sociala djur. Som vi redan har sett finns det en betydande mängd forskning som visar hur beroende vi är i vardagen av att ha förtroendefulla relationer i ett samhälle. Utan dem kan inte ens de mest grundläggande utbytena ske. Vi vet också att i de samhällen där det finns starkare omtanke om andra och relativt små klyftor mellan rika och fattiga människor i allmänhet är lyckligare, se till exempel Halpern. På grundval av detta material skulle vi kunna göra ett argument för pedagoger att se till behoven och allas erfarenheter.


Politiska, sociala och ekonomiska institutioner är beroende av massdeltagande eller åtminstone godartat samtycke — och detaljerna i detta måste läras. Men med vår växande uppskattning av hur våra hjärnor fungerar och med utvecklingen av till exempel social kognitiv neurovetenskap, har vi en annan väg för utforskning. Vi ser till andras behov och erfarenhet eftersom vi är fasta för att göra det. Som Matthew D. Lieberman har uttryckt det:. Våra grundläggande drifter inkluderar behovet av att tillhöra, precis tillsammans med behovet av mat och vatten. Våra smärt- och njutningssystem reagerar inte bara på sensoriska input som kan producera fysisk skada och belöning. De är också utsökt inställda på de söta och bittra smakerna från den sociala världen - en värld av anslutning och hot mot anslutning.


Vår överlevnad som art är beroende av att se till andras behov och erfarenheter. Vi är beroende av:. Mindreading: Primater har utvecklat en oöverträffad förmåga att förstå omgivningens handlingar och tankar, vilket förbättrar deras förmåga att hålla kontakten och interagera strategiskt... Denna förmåga tillåter människor att skapa grupper som kan implementera nästan vilken idé som helst och att förutse behoven och önskemålen hos de omkring oss, hålla våra grupper igång smidigt op. Harmonisering: Även om jaget kan tyckas vara en mekanism för att skilja oss från andra och kanske accentuera vår själviskhet, fungerar jaget faktiskt som en kraftfull kraft för social sammanhållning.


Medan anknytning handlar om vår önskan att vara social, hänvisar harmonisering till de neurala anpassningar som gör att gruppövertygelser och värderingar kan påverka våra egna. En av nyckelfrågorna kring dessa processer är i vilken utsträckning de kan agera för att bli exkluderande, dvs. människor kan bli nära knutna till en viss grupp, gemenskap eller nation och börja behandla andra som på något sätt mindre eller främmande. På så sätt äventyras relationer som är nödvändiga för vår överlevnad – och planetens –. Vi måste utveckla relationer som är både bindande och överbryggande se socialt kapital – och detta innebär att vara och interagera med andra som kanske inte delar våra intressen och bekymmer. Utbildning är mer än att främja förståelse och en uppskattning av känslor och känslor.


Att utveckla en förståelse för en upplevelse eller en situation är en sak, att komma fram till vad som är bra och att vilja göra något åt ​​det är en helt annan. Denna kombination av reflektion; titta på vad som kan vara bra och göra det till vårt; och att försöka förändra oss själva och världen vi lever i är vad Freire talade om som praxis. Det innebär att vi som utbildare arbetar med människor för att skapa och upprätthålla miljöer och relationer där det är möjligt att:. Som sådan är utbildning en djupt praktisk aktivitet - något som vi kan göra för oss själva vad vi skulle kunna kalla självutbildning, och med andra.


Vad innebär utbildning? Vi kan börja med vad Aristoteles diskuterar som hexis - en beredskap att känna och veta. Det tillåter oss att ta ett steg framåt – både när det gäller processerna som diskuterats ovan och vad vi kan försöka göra när vi arbetar med elever och deltagare. Sådana egenskaper kan ses som kärnan i pedagogernas och pedagogernas stopp och processer, se nedan. Det ligger en stark betoning på att vara i kontakt med känslor, ta hänsyn till intuitioner och söka bevis för att bekräfta eller ifrågasätta vad vi kan känna. Ytterligare ett element är också närvarande — en oro för att inte ta saker för givet eller till deras nominella värde Se även Pierre Bourdieu om utbildning , Bourdieu n1. Utöver det kan vi se en vägledande eidos eller ledande idé. Detta är tron ​​som alla delar i livet och en bild av vad som kan tillåta människor att vara lyckliga och blomstra.


Vid sidan av finns en läggning eller stopp en oro att handla respektfullt, kunnigt och klokt och samverkan med andra för att bygga relationer och miljöer för lärande. Slutligen finns det praxis — informerat, engagerat agerande Carr och Kemmis; Grundy Om det finns ett kärntema i den formella ståndpunkten är det att utbildning handlar om att förmedla information; för formalister representerar kultur och civilisation ett lager av idéer och visdom som måste överlämnas till nya generationer. Undervisning är kärnan i denna överföring; och överföringsprocessen är utbildning... Thomas Som både Thomas och Dewey har hävdat är dessa distinktioner problematiska. Mycket av debatten handlar antingen egentligen om att utbildning förvandlas, eller glider, till något annat, eller återspeglar en brist på balans mellan det informella och formella.


Problemet kommer ofta när utbildning driver eller flyttar till underhållning eller inneslutning. Engagemang i den omedelbara aktiviteten är den centrala angelägenheten och lite uppmärksamhet ägnas åt att vidga horisonter, inte heller åt reflektion, engagemang och att skapa förändring. Det finns tider att använda överföring och direkt undervisning som metoder, och stunder för utforskning, erfarenhet och handling. Det handlar om att få mixen rätt och rama in den inom utbildningens vägledande eidos och disposition. Dewey, J. Erfarenhet och utbildning. New York: Collier Books. Collier-utgåvan publicerade först Thomas, G. Utbildning: En mycket kort introduktion. Oxford: Oxford University Press. Helt enkelt den bästa samtida introduktionen till att tänka på skolgång och utbildning.


Boud, D. och Walker, D. Att förvandla erfarenhet till lärande. London: Kogan Page. Bourdieu, Pierre. Översikt över en teori om praktiken. Cambridge: Cambridge University Press. Brookfield, S. Vuxna elever, vuxenutbildning och samhället. Milton Keynes, PA: Open University Press. Buber, Martin Mellan människa och människa. London: Kegan Paul. Carr, W. och Kemmis, S. Blir kritisk. Utbildning, kunskap och aktionsforskning. Lewes: Falmer. En introduktion till utbildningens filosofi edn.

No comments:

Post a Comment